Paket bağlantısı (packet loss), ağ bağlantınız aktarılırken bilgi kaybettiğinde ortaya çıkar. Bu durum ağ bağlantınızı yavaşlatabilir ve cihazlarla gerçekleştirilen ağ iletişiminin güvenilirliğini azaltabilir. Sorunlu bir ağı düzeltmek isteyen herkes için ilk alınması gereken aksiyonların başında paket kaybını (packet loss u) durdurmak olmalıdır.
Ağ trafiğinde bilgiler, ağ üzerinden sürekli bir akış olarak iletilmek yerine paket adı verilen bir dizi ayrı birim olarak gönderilir. Bu birimler bir kitaptaki ayrı sayfalara benzetilebilir. Yalnızca doğru sırada ve birlikte olunca bir anlam ifade ederler ve tutarlı bir görünüm oluştururlar. Ağ bağlantınız sayfaları, yani paketleri kaybettiğinde, kitabın yani ağ trafiğinin tamamı oluşturulamaz. Paketler kaybolmanın dışında eksik, hasarlı veya başka türlü kusurlu da olabilmektedir.
Online video oyunları oynarken, oyun içindeki aksiyon ve eylemleriniz bir oyun sunucusuyla senkronize edilir ve ekranda gördükleriniz de o sunucudan aldığınız verilere dayanır. Bu verilerin gönderilmesi veya alınması ne zaman bozulursa, görüntüde gecikme ve donma sorunu yaşanacak, video akışında ani duraklamalar, aksaklıklar veya akış kalitesinde düşüşler meydana gelecektir.
Online oyun oynayan kişi için bu sorun, donma, bir uçurumdan düşme ya da zorlu bir mücadeleyi kaybetme ya da Youtube’tan video izleyen kişinin videosunun takılması anlamına gelebilir. Bu nedenle paket kaybı (packet loss), çevrimiçi video oyunları oynayan veya Netflix - YouTube gibi platformlarda video izleyen kullanıcılara en çok zarar veren ve onları en çok rahatsız eden olumsuzluklardan biridir.
Paket Kaybı (Packet Loss) Neden Olur?
Paket kaybının (packet loss un) birden çok sebebi olabilir. Paket kaybına neden olabilecek sebepleri ve bu sebepler karşısında alınması gereken aksiyonlara ait detayları aşağıda bulabilirsiniz;
1. Yazılım hataları: Hiçbir yazılım kusursuz değildir. Ağ donanımınız veya yazılımınızın paket kaybına neden olan hataları olabilir. Bu durumda, kullanıcının yapabileceği çok az şey vardır. Bu tarz bir problem yaşıyorsanız sorunu çözmenin en kolay yolu donanımı sağlayan satıcıya danışmak ve kendilerinden gelebilecek ürün yazılımını bilgisayara yüklemektir. Satıcıları sorunu gidermeye teşvik ederken bulduğunuz şüpheli hataları bildirdiğinizden emin olmalısınız.
2. Hasarlı kablolar : Paket kaybı (packet loss), hasarlı kablolar nedeniyle de ortaya çıkabilir. Ethernet kablolarınız hasar görmüşse, yanlış kablolanmış ise veya ağ trafiğini işlemek için çok yavaşsa, paket kaybı yaşanacaktır. Bu sorunu gidermek için kablonuzu yenileyebilir ya da kablo bağlantınızı tekrar kontrol edebilirsiniz.
3. Yetersiz donanım: Ağınızdaki paketleri yönlendiren herhangi bir donanım paket kaybına (packet loss a) neden olabilir. Yönlendiriciler, anahtarlar, güvenlik duvarları ve diğer donanım aygıtları en savunmasız olanlardır. Yönlendirdiğiniz trafiğe “ayak uyduramıyorlarsa” paketleri bırakacaklar. Kolları dolu bir garson olarak düşünün: onlardan başka bir tabak almalarını isterseniz, muhtemelen bir veya daha fazla tabağı düşürürler.
4. Ağ bant genişliği ve tıkanıklığı: Paket kaybının en önemli nedenlerinden biri, istenen bağlantı için yetersiz ağ bant genişliği olmasıdır. Bu, aynı ağ üzerinde çok fazla cihaz iletişim kurmaya çalıştığında gerçekleşir. Bu durumda aynı ağ üzerinde daha az cihaz ile iletişim kurulması önerilmektedir.
Paket Kaybı (Packet Loss) Nasıl Tespit Edilir?
Bir ağdaki paket kaybını algılayabilen bir dizi yazılım uygulaması bulunmaktadır. Bu yazılımlar ağdaki yolculuk zamanlarını analiz ederek ya da paketlere bakarak çalışırlar. Buna ek olarak paket kaybının olup olmadığını keşfetmenin en basit yolu ağınızdaki cihazları “ping”lemektir. Bu işlemi gerçekleştirmek için aşağıdaki adımları uygulayabilirsiniz;
1. Bilgisayarınızda ya da ağ bağlantınızı kullandığınız cihazda komut istemi penceresi (cmd) açın ve ping vie.valve.net -t komutunu girerek enter tuşuna basın.
2. Girdiğiniz komut yeterli sayıda paketi işledikten sonra (en az 10), komutu durdurmak için Ctrl + C tuşlarına aynı anda basın. Ctrl + C tuşlarına aynı anda bastıktan sonra karşınıza çıkan istatistik alanında paket kaybınız olup olmadığını görebilirsiniz. Ping cihazı ile hedef arasındaki bu özel bağlantı doğru çalışıyorsa,istatistikte % 0 paket kaybı görürsünüz.
Packet Loss (Paket Kaybı) Nasıl Engellenir ve Onarılır?
Paket kaybının nedenini belirledikten sonra, bu sorunu gidermek için aşağıdaki aksiyonları alabilirsiniz;
1. Sorunlu donanımın değiştirilmesi: Araştırmanız sonucunda hatalı çalışan bir donanım aygıtına sahip olduğunuzu bulduysanız bu donanım aygıtı değiştirilmelidir.
2. Yazılım hatalarının düzeltilmesi: Eğer yazılım ile ilgili bir hata bulduysanız bu hatayı satıcıya bildirip satıcıdan hatayı düzeltmesini talep edebilirsiniz.
3. Aynı ağ üzerinde çalışan çok fazla cihaz bulunuyorsa bu cihazlardan bir kaçının devre dışı bırakılması: Paket kaybının (packet loss) en önemli nedenlerinden biri; bir ağa çok fazla cihaz bağlandığında gerçekleşen yetersiz ağ bant genişliği ya da tıkanıklığıdır. Bu şekilde bir sorun yaşanmaması için aynı ağ üzerinden daha az cihaz ile iletişim kurulmalıdır.